Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Vi er et revisjonsselskap med god erfaring innen avviklingsprosessen, og vil gjerne bistå deg og ditt selskap med å fullføre avviklingen. Dersom selskapet ikke har fullført avviklingen før årsslutt påløpes fortsatt innsendingsplikten for årsregnskap, skattemelding og eventuell annen pliktig rapportering neste år. Derfor kan det være svært hensiktsmessig å fullføre avviklingen hvis man ikke ønsker å fortsette driften.

Prosessen for  avvikling er som følger:

  1. Det kalles inn til ekstraordinær generalforsamling hvor oppløsning vedtas.
  2. Etter at selskapet er meldt oppløst må det løpe en kreditorfrist på seks uker, slik at eventuelle krav kan meldes inn til avviklingsstyret.
  3. Etter at kreditorfristen er utløpt utarbeider avviklingsstyret en avviklingsbalanse og avviklingsoppgjør som viser alle selskapets eiendeler, egenkapital og gjeld samt hvordan et eventuelt overskudd/underskudd skal disponeres.
  4. Avviklingsbalansen og –oppgjøret sendes til revisor sammen med underlag for vesentlige poster. Husk også forhåndsligningen som må inn i år. Vi kan eventuelt bistå med oppsettet av disse.
  5. Når balanse og oppgjør er gjennomgått av revisor og det foreligger en revisjonsberetning kalles det igjen inn til ekstraordinær generalforsamling hvor avviklingsbalanse og –oppgjør legges frem og godkjennes. Endelig sletting kan vedtas.
  6. Det kan nå sendes en samordnet registermelding for endelig sletting.
  7. Husk å sende aksjonærregisteroppgave i 2019 hvor det meldes at aksjene er likvidert.

For bistand med avvikling behøver vi et signert engasjementsbrev hvor det kommer tydelig frem om dere ønsker bistand med oppsett av forhåndsligning og eventuelt avviklingsbalanse og avviklingsoppgjør. Vi må også gjennomføre en ID-kontroll, men dette dekkes inn ved elektronisk signering. Andre pliktige dokumenter er protokoll fra ekstraordinær generalforsamling hvor oppløsning ble vedtatt.

Når avviklingsbalanse og –oppgjør er klart behøver vi underlag for å underbygge balanse- og oppgjørspostene. Dette kan for eksempel være bankutskrift pr. avviklingstidspunkt og eventuelle fakturaer.

Vi kan bistå dere i denne prosessen

Del denne siden med andre!

© 2020 Narvesen Revisjon

Personvernerklæring

Logg inn